Gepubliceerd op 23 januari 2025 – Sociale media vormen een steeds belangrijkere bron van voedselgerelateerde content. Of de voedselcontent die op sociale media wordt aangetroffen bijdraagt aan de perceptie van voedselgerelateerde sociale normen, is echter relatief onontgonnen gebied. Daarom hebben ACHC-onderzoekers Kaiyang Qin, Saar Mollen en Eline Smit dit nader onderzocht.
Samen met een collega van het Amsterdam UMC onderzochten onze collega’s onder welke omstandigheden blootstelling aan ongezonde voedingsinhoud verband houdt met sociale normen met betrekking tot (on)gezonde voedselconsumptie. Ze richtten zich specifiek op het type inhoud (d.w.z. advertenties versus door gebruikers gegenereerde inhoud), individuele kenmerken (d.w.z. of iemand zich bewust is van hoe algoritmes op sociale media werken) en injunctieve en beschrijvende voedingsnormen. Om hun vraag te beantwoorden, verzamelden ze YouTube-gegevens over de blootstelling van gebruikers aan voedselgerelateerde inhoud met behulp van een nieuwe benadering van data donatie in combinatie met een enquête. Op basis van gegevens van 102 respondenten werd er geen significante associatie gevonden tussen blootstelling aan ongezonde voedingsinhoud (d.w.z. frequentie en verhouding) en waargenomen ongezonde voedingsnormen. Onze collega’s vonden wel een significante negatieve associatie tussen blootstelling aan ongezonde voedingsinhoud (d.w.z. frequentie) en waargenomen gezonde voedingsnormen, en deze associatie was uitgesprokener wanneer individuen meer door gebruikers gegenereerde voedingsinhoud (versus voedseladvertenties) tegenkwamen. Interessant genoeg kwam dit patroon alleen naar voren voor injunctieve normen, maar niet voor beschrijvende normen. De resultaten bieden beperkte ondersteuning voor de veronderstelde link tussen blootstelling aan ongezonde voedingsinhoud en percepties van voedselnormen. Bovendien bieden de bevindingen input voor toekomstige studies op dit gebied; bijvoorbeeld om te onderzoeken of de manipulatie van het gezondheidsaspect in online content (“health washing”) verband houdt met percepties van voedselnormen.
De volledige paper is hier te vinden (open access).