Promotie Iris van Ooijen: Verpakkingsdesign en gezonde keuzes

Gepubliceerd op 15 november 2016  – Op 16 november 2016 verdedigt Iris van Oijen haar proefschrift Packaging Design as Communicator of Product Attributes. Effects on Consumers’ Attribute Inferences. Een van haar promotoren is ACHC bestuurslid Edith Smit.

Verpakkingen van voedingsproducten zijn een belangrijke voorspeller van aankoop en gebruik van gezonde voeding. Onder begeleiding van Peeter Verlegh (VU), Marieke Fransen (UvA), en ACHC bestuurslid Edith Smit heeft Iris van Oijen de effecten van verpakkingsdesign op onder andere de gezondheidsperceptie onderzocht. Haar promotieonderzoek is mogelijk gemaakt door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciele Communicatie (SWOCC).

Haar studies laten onder andere zien dat slankere verpakkingen niet alleen positiever worden beoordeeld, maar ook eerder worden opgemerkt door mensen die op zoek zijn naar gezonde producten. Deze resultaten suggereren dat niet alleen tekstuele informatie over gezondheid nodig zijn, maar ook dat design van verpakkingen communicatieve kracht heeft voor gezondheidsbevordering.

Meer informatie over het proefschrift vind u hier.

Mw. I. van Ooijen: Packaging Design as Communicator of Product Attributes. Effects on Consumers’ Attribute Inferences.

Promotor: prof. dr. E.G. Smit en prof. dr. P.W.J. Verlegh (VU).
Copromotor: dr. M.L. Fransen.

iris