Plannen of niet? Het effect van informatie over het plannen van eetgedrag.

Gepubliceerd op 22 januari 2017 – Om mensen meer gezonde voeding en minder ongezonde voeding te laten eten, is het van belang dat zij geïnformeerd worden hoe zij hun eetgedrag het beste kunnen plannen. Zo’n planningsinstructie wordt vaak gegeven in de vorm van een situatie en een gedrag, zoals bijvoorbeeld ‘als ik thuis op de bank televisie kijk ’s avonds, dan eet ik geen chips maar een appel’. In een samenwerkingsverband met de Universiteit Maastricht en de Universiteit van Victoria (Canada) werd onderzocht in welke situaties en voor welke eetgedragingen deze instructies het meest effectief zijn. De studie werd deze maand in Appetite gepubliceerd.

In deze studie lieten de onderzoekers de deelnemers plannen maken waar ze (on)gezonder gingen eten (als ik thuis kom van werk, eet ik een appel ipv een chocoladereep) of plannen maken waar ze (on)gezond eten gingen kopen of mee naar toe namen (als ik naar mijn werk ga, koop ik in plaats van een saucijzenbroodje een appel bij het station). In een controle conditie kregen deelnemers alleen informatie over voor- en nadelen van (on)gezond eten. Uit de resultaten bleek dat de deelnemers die gevraagd werden om plannen te maken, ongeacht welke, minder snacks waren gaan eten in specifieke situaties dan deelnemers die geen plannen maakte. Daarentegen werden er geen veranderingen gevonden op algemene snackconsumptie en op het eten van fruit. Plannen lijken dus alleen effectief om in specifieke situaties minder snacks te eten, maar niet om in het algemeen minder snacks te eten en ook niet om meer fruit te gaan eten.

Meer lezen? 
De Bruijn, G.J., Nguyen, M. H., Rhodes, R. E., & van Osch, L. (2017).
Effects of preparatory and action planning instructions on situation-specific and general fruit and snack intake.Appetite108;161-170 doi: 10.1016/j.appet.2016.09.016.

Link: klik hier

Gepubliceerd op 19-10-2016