Gepubliceerd op 12 december 2024 – In een recent artikel dat open access is gepubliceerd in Journalism Studies, onderzochten ACHC-onderzoekers hoe de nieuwsconsumptie in Nederland is geëvolueerd tijdens de COVID-19-pandemie.
De studie is geschreven door Adriana Solovei – postdoc-onderzoeker bij ASCoR – samen met Julia van Weert, Bas van den Putte, Mark Boukes, Toni van der Meer, Eline Smit, Saar Mollen, Nida Gizem Yilmaz, en Marijn de Bruin (Radboud UMC en RIVM), binnen het BePrepared-consortium. De studie omvat een periode van 2,5 jaar en maakte gebruik van 18 rondes van dataverzameling met meer dan 300.000 antwoorden van meer dan 80.000 unieke respondenten in Nederland.
De resultaten lieten zien dat de algemene COVID-19-gerelateerde nieuwsconsumptie varieerde gedurende de pandemie. Er was een algemene dalende trend met relatieve pieken die vaak samenvielen met periodes van strengere pandemische maatregelen. TV-nieuws, kranten en online nieuwswebsites waren de populairste nieuwsinformatiekanalen onder de respondenten. Verschillende factoren hadden invloed op de nieuwsconsumptie en kanaalvoorkeuren van de respondenten, waaronder: leeftijd, migratieachtergrond, woonsituatie (alleen of samenwonend), gezondheidskwetsbaarheid, en vertrouwen in de overheid.
Het onderzoek toont aan dat tijdens een langdurige crisis zoals een pandemie de nieuwsconsumptie over de crisis fluctueert en benadrukt het belang van het selecteren van geschikte nieuwskanalen om verschillende sociaal-demografische groepen effectief te bereiken.
De gegevens van deze studie werden verzameld door de RIVM Gedragsunit. Wilt u meer lezen? Het artikel is hier openbaar beschikbaar.