Lessen uit het STER-project

Gepubliceerd op 23 maart 2023 – Hoewel op maat gemaakte eHealth-programma’s effectief zijn gebleken bij het veranderen van het gezondheidsgedrag van patiënten en andere mensen, zijn ze tot nu toe niet toegepast op het naleven van richtlijnen voor leefstijladvisering door eerstelijnsgezondheidszorgprofessionals buiten het STER-project. Het programma dat als onderdeel van het STER-project werd ontwikkeld, had tot doel praktijkondersteuners te helpen bij het naleven van de nationale richtlijnen voor begeleiding bij stoppen met roken en toonde bemoedigende positieve effecten op zowel het niveau van de praktijkondersteuner als de patiënt. Daarom heeft de ACHC-vicevoorzitter en secretaris Eline Smit, samen met de andere betrokken onderzoekers, gepoogd lessen te trekken uit dit project. In dit bericht willen we deze lessen graag delen. 

De auteurs probeerden de geleerde lessen te identificeren door middel van triangulatie van informatie uit verschillende bronnen die gedurende de looptijd van het project waren verzameld (bijv. projectbijeenkomsten, gesprekken met experts op het gebied van advies-op-maat programma’s, stoppen met roken in het beroepsonderwijs, en gesprekken met praktijkondersteuners). Op basis van deze exercitie identificeerden ze vier lessen die ontwikkelaars en testers van op maat gemaakte eHealth-programma’s in de eerstelijnsgezondheidszorg zouden kunnen overwegen, met betrekking tot 1) Het kiezen van uitkomstmaten, 2) Het meten van uitkomsten, 3) Praktische feedbacktoepassing & toegankelijkheid van het programma, en 4) Programma-interactie. Een uitgebreide beschrijving van de geleerde lessen met betrekking tot elk van deze vier onderwerpen is te vinden in het tijdschrift Patient Education and Counseling. De auteurs delen deze informatie in de hoop in de toekomst meer toepassingen van deze veelbelovende interventiestrategie te zien –voortbouwend op dit werk. Eline en haar collega’s waren positief verrast dat hun werk onlangs werd uitgelicht in een van de editorials van het tijdschrift: “Het artikel van Hoving et al. laat zien hoe belangrijk het is om transparant te zijn over de barrières die je tegenkomt bij het ontwerpen en testen van een online interventie. In dit opzicht kan alleen al het feit dat ze hun geleerde lessen hebben gepubliceerd, dienen als een les voor onderzoekers en ontwikkelaars”.

De volledige paper is hier te vinden (open access).