Kijk uit waar je naar kijkt! Effecten van blootstelling aan ongezonde voedselcues op televisie

Gepubliceerd op 5 april 2019 – Dagelijks worden we blootgesteld aan lekker, maar ongezond voedsel op TV: van kookshows en kookwedstrijden tot commercials voor chocolade en ijs. In een recent gepubliceerde studie vonden Monique Alblas en collega’s  dat blootstelling aan lekker, maar ongezond voedsel in kookshows tijdelijk een mentaal doel activeert om lekker voedsel te consumeren, vooral voor diëters die naar eigen zeggen niet erg succesvol zijn in hun dieetpogingen.

In een reeks van drie experimenten werden deelnemers gevraagd om TV te kijken: de helft van de participanten keek voedselgerelateerde TV (voedselcommercials of een kookshow), de andere helft keek neutrale, niet-voedselgerelateerde TV. Vervolgens werd bij hen gemeten hoe toegankelijk het doel om lekker eten te consumeren. Na het zien van voedselcommericals, in vergelijking tot niet-voedselcommercials, lieten deelnemers geen sterker doel zien om lekker eten te consumeren. Echter, na het zien van een kookshow, in vergelijking met een niet-voedselgerelateerde TV show, was dat doel wel meer toegankelijk. Dit was vooral zo voor de “onsuccesvolle diëters”: chronische diëters die zeggen onsuccesvol te zijn in hun dieetpogingen. De succesvolle diëters hadden daarentegen juist een minder toegankelijk doel om lekker eten te consumeren na het zien van de kookshow.

Vooral onsuccesvolle diëters lijken dus gevoelig te zijn voor het zien van ongezonde voedselcues in kookshows. Omdat een geactiveerd doel (in dit geval het doel om lekker eten te consumeren) kan leiden tot gedrag dat in lijn is met dit doel, kan het zien van een kookshow er dus mogelijk toe leiden dat deze onsuccesvolle diëters vervolgens meer gaan eten. Omdat er geen effecten zijn gevonden op de toegankelijkheid van het doel na het zien van voedselcommercials, lijkt het erop dat het type TV inhoud ook een rol speelt in de effecten van voedselgerelateerde TV.

Meer lezen? Alblas, M. C.,Mollen, S., Fransen, M. L., & van den Putte, B. (2019). Watch what you watch: The effect of exposure to food-related television content on the accessibility of a hedonic eating goal. Appetite, 134, 204–211. http://doi.org/10.1016/j.appet.2018.11.034

Klik hier voor het volledige artikel.