Het in kaart brengen van de digitale voedselomgeving op social media

Dit postdoc-project heeft als doel de digitale voedselomgeving op sociale media (YouTube) in kaart te brengen. Door de opkomst van sociale media is er een nieuwe dimensie aan de digitale voedselomgeving ontstaan, die bestaat uit voedselgerelateerde advertenties en berichten. Deze verzameling van voedselgerelateerde inhoud kan onevenredig veel niet-gezonde opties bevatten, omdat bedrijven deze soorten voedsel aan gebruikers promoten en gebruikers de neiging hebben om voor dergelijke inhoud te kiezen en ermee te communiceren. Als gevolg hiervan kunnen individuen op sociale media (bijvoorbeeld YouTube) worden blootgesteld aan een grotere hoeveelheid niet-gezonde voedselinhoud. In dit project zullen we de interacties van gebruikers met voedseladvertenties en -berichten op sociale media onderzoeken door hun YouTube-gegevens te analyseren en deze te koppelen aan hun blootstelling aan voedselinhoud.

Onderzoeksteam:

 

Status: Lopend sinds 1 september 2022
Financiering: Amsterdam School of Communication Research / ASCoR