Geslaagd Spui25 event: in hoeverre is ons social mediagebruik ongezond

Gepubliceerd op 14 januari 2019 – Op donderdag 10 januari organiseerde Hanneke Hendriks, in samenwerking met de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, een Spui25 event plaats genaamd “Volgers, checkers, influencers en compazuipers: hoe ongezond is ons social mediagebruik?”. Onderzoek heeft laten zien dat posts op Facebook en Instagram over bepaalde onderwerpen, zoals foto’s met lachende drinkende mensen, kan leiden tot schadelijke gevolgen, zoals meer alcoholgebruik. Daarnaast laat opkomend onderzoek over het vrij nieuwe fenomeen influencers zien dat zij veel effect hebben op hun publiek (bijvoorbeeld door het adverteren voor bepaalde producten), en dat dit ook ongewenste gevolgen kan hebben, met name als zij adverteren voor alcoholmerken. In dit Spui25 event spraken vier sprekers over deze miljoenenwereld met weinig wetten. Onderzoeker Hanneke Hendriks lichte haar onderzoek over de effecten van alcoholposts op sociale media toe, Jules Ruijs en Eva van Reijmersdal vertelden over influencers en sponsored content en documentairemaker Nicolaas Veul, die recentelijk de ontluisterende documentaire #Followme maakte, besprak hoe hij met eigen ogen zag hoe nep, maar ook hoe winstgevend Instagram is voor slimme gebruikers. Voor meer informatie over het evenement, zie http://www.spui25.nl/gedeelde-content/evenementen/evenementen/2019/01/hoe-ongezond-is-ons-social-media-gebruik.html

Op woensdag 9 januari werd Hanneke Hendriks ook geinterviewd over dit event. Het Radio 1 interview (Focus), is hier terug te luisteren: https://www.nporadio1.nl/radio-focus/onderwerpen/486474-hoe-ongezond-is-ons-sociale-mediagebruik