Gepersonaliseerde online gezondheidsinformatie wordt beter onthouden door ouderen, maar niet door jongvolwassenen

Gepubliceerd op 21 maart 2017 –  Veel voorgaand onderzoek toont aan dat gepersonaliseerde inhoud van gezondheidsinformatie effectiever is dan algemene inhoud, maar de effecten zijn vaak klein. Om online gezondheidsinformatie nog beter af te stemmen op de individuele ontvanger, heeft Hao Nguyen daarom onderzocht of de voorkeur voor inhoudspresentatie een belangrijke toevoeging kan zijn voor gepersonaliseerde communicatie, en of deze effecten verschillen tussen jongvolwassenen en ouderen.

Samen met collega’s van de Universiteit van Amsterdam en het Academisch Medisch Centrum voerde zij een experiment uit onder 559 mensen. Deelnemers die gezondheidsinformatie-op-maat ontvingen, kregen een website te zien waarop ze zelf konden instellen hoe zij de informatie wilden ontvangen: door middel van tekst, afbeeldingen, video, of een combinatie hiervan. De andere deelnemers kregen een standaard website te zien zonder de optie zelf aanpassingen te maken.

De resultaten lieten zien dat ouderen (65+) meer aandacht hadden voor de gezondheidsinformatie wanneer ze zelf konden instellen hoe zij deze informatie wilden ontvangen. Dit leidde er vervolgens toe dat zij ook meer van de gezondheidsinformatie wisten te onthouden. Deze effecten werden niet gevonden wanneer de informatie niet gepersonaliseerd was. Voor jongvolwassenen (25 – 45 jaar) werden omgekeerde effecten gevonden. Zij wisten juist meer te onthouden van de gezondheidswebsites met alleen tekst of tekst met afbeeldingen. Het persoonlijk afstemmen van de modaliteit waarin online gezondheidsinformatie wordt aangeboden lijkt dus met name effectief bij ouderen, maar wellicht contraproductief bij jongeren.

Dit onderzoek werd uitgevoerd met financiële ondersteuning van KWF Kankerbestrijding.

Meer lezen?

Nguyen, M. H., Van Weert, J. C. M., Bol, N., Loos, E. F., Tytgat, K. M. A. J., Van De Ven, A. W. H., & Smets, E. M A. (2016). Tailoring the mode of information presentation: Effects on younger and older adults’ attention and recall of online information. Human Communication Research, 43(1), 102-126. doi:10.1111/hcre.12097

Link: klik hier