Gepubliceerd op 1 juni 2023 – Het delen van informatie online heeft invloed op welke informatie breed beschikbaar is. In een nieuw onderzoek worden mensen aangemoedigd om vaker gezondheidsnieuws te delen op sociale media door hen te vragen na te denken over hoe het nieuws relevant is voor henzelf en anderen.
Het delen van informatie online is belangrijk omdat het invloed kan hebben op welke informatie breed beschikbaar en invloedrijk is in de samenleving. Het is echter niet altijd de inhoud van de hoogste kwaliteit die vaak wordt gedeeld en het is moeilijk om systematisch invloed uit te oefenen op wat mensen delen. Eerdere onderzoeken hebben gevonden dat twee factoren die verband houden met het delen van informatie de sociale – en zelf-relevantie van de inhoud zijn. Op basis van dit onderzoek hebben ACHC-lid Christin Scholz en haar collega’s een manier ontwikkeld om het delen van informatie aan te moedigen door gebruik te maken van korte prompts die lezers aanmoedigen om na te denken over hoe het delen van de informatie hen kan helpen zichzelf positief te presenteren of positief contact te maken met anderen. In het onderzoek werden jongvolwassenen gevraagd om gezondheidsnieuwsartikelen te lezen terwijl ze een fMRI-scan ondergingen. De artikelen werden willekeurig toegewezen aan drie condities die zelfgerelateerd of sociaal denken aanmoedigden, of een controlegroep. De resultaten toonden aan dat het denken over zelf- of sociaal-relevantie de hersenactiviteit verhoogde in gebieden die verband houden met de verwerking van sociale en zelf-relevantie. Op zijn beurt was deze hersenactiviteit geassocieerd met een grotere intentie om de artikelen te delen. Deze resultaten leveren sterke, causale bewijslast voor theoretische hypothesen die naar voren zijn gebracht in eerdere onderzoeken over de centrale rol van zelf- en sociale relevantie bij het nemen van de beslissing om inhoud te delen. Bovendien bieden de hier ontwikkelde prompts een eenvouding schaalbaar instrument dat causaal kan worden ingezet om online content delen te beinvloeden. Belangrijk is dat deze prompts geen bewerkingen van de inhoud zelf vereisen om de deelbaarheid te verbeteren. Dit is vooral gunstig bij belangrijke informatie die van nature geen “deelbare” kenmerken heeft en waarbij bewerkingen voor deelbaarheid (bvb door emoties toe te voegen) andere doelen kunnen verstoren (bvb het informeren over gezondheidsrisico’s).
Het volledige paper is hier te vinden.