dr. Monique Alblas

  • Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
    Programmagroep: Persuasive Communication
  • Nieuwe Achtergracht 166
    1018 WV Amsterdam
  • M.C.Alblas@uva.nl

Naam: Dr. Monique Alblas
PhD: 2021, Universiteit van Amsterdam
Promotor: Prof. dr. Bas van den Putte
Co-promotor(s): Dr. Saar Mollen en Prof. dr. Marieke Fransen
MSc: 2015, Universiteit van Amsterdam (cum laude)
Specialiteiten: (digitaal) mediagebruik, eetgedrag, voedselmarketing, zelfregulatie, tailoring, mentale gezondheid, kwantitatieve onderzoeksmethoden

Onderzoek: Tijdens mijn promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam heb ik onderzoek gedaan naar de invloed van mediagebruik op eetgedrag. Onder begeleiding van Saar Mollen, Marieke Fransen en Bas van den Putte heb ik onderzocht voor wie en via welke processen blootstelling aan ongezond voedsel in media-inhoud (bijvoorbeeld in tv commercials en kookprogramma’s) kan leiden tot een verhoogde voedselinname. Ik heb hierbij specifiek gekeken naar de rol van individuele verschillen in dieetgedrag en zelfregulatie, alsook naar processen van doelactivatie en visuele aandacht voor voedsel.

In 2021 heb ik mijn PhD behaald (klik hier voor mijn proefschrift) waarna ik werkzaam bleef aan de Universiteit van Amsterdam. Na een korte periode als postdoctoraal onderzoeker en docent ben ik in 2022 gestart als Universitair Docent (UD) bij Persuasieve Communicatie. In deze huidige functie zal ik mijn onderzoek naar de relatie tussen mediagebruik en eetgedrag voortzetten. Ik zal me hierbij voornamelijk richten op blootstelling aan en interactie met voedsel(berichten) op sociale media, zoals de effecten van influencer marketing en (mis)informatie over gezond of duurzaam eten. Daarnaast ben ik betrokken bij verschillende projecten op het gebied van digitale media en mentale gezondheid, soms in combinatie met eetgedrag.