Boodschappen met negatieve korte-termijn gevolgen zorgen ervoor dat adolescenten muziek zachter zetten.

Adolescenten lopen risico op gehoorschade, omdat zij vaak naar te harde muziek luisteren. Uit nieuw onderzoek van Gert-Jan de Bruijn en collega’s blijkt dat adolescenten meer gemotiveerd worden om hun muziek zachter te zetten als zij informatie krijgen te lezen waarin negatieve korte-termijn gevolgen, zoals ‘luisteren naar harde muziek zorgt ervoor dat je morgen pijnlijke oren hebt’.

Het ACHC heeft in deze studie, waarin data op twee momenten werd verzameld, samengewerkt met Radboud Universiteit Nijmegen. Honderd vierennegentig adolescenten die op (V)MBO en voorgezet onderwijs zaten in (de regio) Amsterdam werden op het tweede moment willekeurig blootgesteld aan een van vier gezondheidsboodschappen waarin zowel de aard van de gevolgen (negatieve gevolgen van het luisteren naar luide muziek versus positieve gevolgen van het verlagen van volume tot acceptabele niveaus) als het moment waarop deze gevolgen plaatsvonden (binnen een dag of week versus op latere leeftijd) werden gemanipuleerd. De resultaten toonden aan dat jongeren die negatieve korte-termijn informatie lazen (‘als je luistert naar luide muziek, zul je morgen een piep in je oren hebben’) hun motivatie om geluid zachter te zetten hadden verhoogd. De andere drie boodschappen waren niet effectief. Als men gehoorschade bij adolescenten wenst te voorkomen door hen muziek op een zachter niveau af te spelen, is het het beste om negatieve gevolgen die in de nabije toekomst kunnen gebeuren te benadrukken.

De Bruijn, G. J., Spaans, P., Jansen, B., & Van ’t Riet, J. (in press). Testing the effects of a message framing intervention on intentions towards hearing loss prevention in adolescents. Health Education Research. 

Link: klik hier

Gepubliceerd op 17-03-2016