Communicatieprocessen vanuit verschillende invalshoeken benaderd

Gepubliceerd op 16 juni 2020 – Om communicatiegedrag en effecten zoals ‘persuasion’ (overtuigingskracht) volledig te begrijpen, moet het vanuit meerdere invalshoeken worden bestudeerd. In een recent artikel in het Journal of Communication introduceren ACHC-lid Christin Scholz en co-auteurs een generiek framework waarin 

biologische invalshoeken geïntegreerd worden met communicatiewetenschap.

De auteurs stellen dat communicatiewetenschap zich tot nu toe vooral heeft gericht op het ‘waarom?’ van gedrag.De klassieke theorie van David Marr stelt echter dat menselijk gedrag op drie niveaus moet worden verklaard: Naast ‘waarom treedt het gedrag op?’ moet ook gekeken worden naar ‘wat gebeurt er precies?’ en ‘hoe wordt het gedrag geïmplementeerd?’.  De auteurs passen de theorie van Marr toe op de communicatiewetenschap om tot een geïntegreerd framework te komen. In het bijzonder stellen de auteurs dat een benadering op verschillende niveaus van communicatiewetenschappelijk onderzoek kan leiden tot een dieper, meer algemeen begrip van communicatieprocessen. Daardoor kan kennis die wordt gegenereerd uit verschillende communicatiewetenschapsgebieden, zoals politieke en gezondheidscommunicatie, met elkaar worden geïntegreerd.

Richard Huskey, Amelia Couture Bue, Allison Eden, Clare Grall, Dar Meshi, Kelsey Prena, Ralf Schmälzle, Christin Scholz, Benjamin O Turner, Shelby Wilcox, Marr’s Tri-Level Framework Integrates Biological Explanation Across Communication Subfields. Journal of Communication, 70, 356–378.

Meer weten? Klik hier.