Gepubliceerd op 26 oktober 2023 – De International Encyclopedia of Health Communication is een uitgebreide verzameling van artikelen in het snelgroeiende veld van gezondheidscommunicatie. De online encyclopedie bevat bijdragen van 632 auteurs uit de hele wereld en bestaat uit 454 artikelen. Het geeft goede uitleg over de onderwerpen die wereldwijd in de gezondheidscommunicatie worden bestudeerd.
De artikelen gaan over een breed scala aan onderwerpen, zoals digitale gezondheidstechnologieën, inclusie en gezondheidsongelijkheid, COVID-19, risico- en crisiscommunicatie, ethische kwesties, communicatiestrategieën voor specifieke ziektes en aandoeningen, theorieën, en nog veel meer.
De International Encyclopedia of Health Communication is een waardevolle bron van informatie voor:
- Studenten die een bachelor- of masteropleiding in communicatiewetenschap of een gerelateerde studie volgen.
- Onderzoekers en wetenschappers die een uitgebreid overzicht van het vakgebied van de gezondheidscommunicatie zoeken.
- Mediaprofessionals die werken aan inhoud met betrekking tot gezondheid.
- Degenen die een dieper inzicht willen krijgen in hoe individuele, gemeenschaps- en organisatiebeslissingen kunnen worden beïnvloed om de gezondheid te bevorderen.
ACHC directeur Julia van Weert was de Europese editor van de encyclopedie, samen met (co-)editors Nadine Bol, Evelyn Ho, Carma Bylund, Iccha Basnyat en Marleah Dean.
Tal van ACHC leden hebben bijgedragen aan een of meer artikelen in de encyclopedie, waaronder:
- Communicatie tussen zorgverleners en patiënten over online gezondheidsinformatie (Annemiek Linn)
- COVID-19 (Julia van Weert)
- Digitale op maat gemaakte strategieën (Eline Smit)
- Gebruik van digitale media en impact op welzijn (Minh Hao Nguyen)
- Geografische informatiesystemen (Hang-Yee Chan)
- Gezondheidscampagnes; interpersoonlijke communicatie (Bas van den Putte)
- Interactie tussen clinici en patiënten: Multicultureel (Barbara Schouten)
- Marketing in de gezondheidszorg (Sandra Zwier)
- Medische informatiekunde (Sara Groos, Kelly de Wildt en Leonie Westerbeek)
- Patiënten op het internet versus door het internet geinformeerde patiënten (Annemiek Linn, Remco Sanders)
- Psychosociale factoren die het zoeken naar gezondheidsinformatie voorspellen (Fam te Poel)
- RE-AIM implementatie framework (Julia van Weert)
- Reclame: Geneesmiddelen zonder recept (Sandra Zwier)
- Reclame: Voedsel en niet-alcoholische dranken (Monique Alblas)
- Technologieën voor gedragsverandering van gezondheidsgedrag (Julia van Weert)
- Waarschuwingslabels (Saar Mollen)
U kunt hier de Internationale Encyclopedie van Gezondheidscommunicatie per onderwerp doorbladeren en hier de A-Z-index bekijken.
De Internationale Encyclopedie van Gezondheidscommunicatie is gepubliceerd in de Wiley Online Library. De artikelen zijn toegankelijk via bibliotheken van universiteiten en hogescholen over de hele wereld of via ACHC.