Hasta Hakları – Patiëntenrechten

Hier kunnen patiënten vragen kiezen die ze willen stellen. Voor de zorgverlener zijn tips te zien bij het gloeilamp icoon rechtsboven. Door de muis boven dit icoon te laten zweven, komt de tip tevoorschijn.

Bir hasta olarak sahip olduğunuz hakları öğrenmek için doktorunuza veya hemşirenize bu soruları sorabilirsiniz. Lütfen sormak istediğiniz soruları seçiniz.
You can ask these questions to your doctor or your nurse to learn about your rights as a patient. Please choose the questions that you would like to ask.

1De patiënt wil graag een professionele tolk tijdens de afspraken om alles beter te kunnen begrijpen. Artsen overschatten vaak de Nederlandse taalvaardigheid van migranten patiënten. Wees hier op bedacht! Ook als de patiënt zegt alles te hebben begrepen, is dat vaak niet het geval.
Herşeyi tam olarak anlayabilmem için randevularım sırasında profesyonel bir tercüman ayarlayabilir misiniz?
Kan ik een professionele tolk krijgen tijdens mijn afspraken zodat ik alles beter kan begrijpen?
2De patiënt zou graag willen dat u langzaam spreekt en eenvoudige woorden gebruikt. U kunt proberen soms andere woorden te gebruiken, zoals ‘kilo’s’ in plaats van ‘gewicht’. U kunt controleren of de patiënt u heeft begrepen door hem/haar te vragen informatie te herhalen, bijvoorbeeld: ‘Ik heb u veel informatie gegeven. Voor mijzelf zou ik willen nagaan of ik dat goed gedaan heb. U gaat straks naar huis, wat vertelt u aan uw partner (kinderen) over dit gesprek?’.
Doktorum veya hemşirem daha basit kelimeler kullanıp, yavaş konuşabilir mi?
Kan mijn arts of mijn verpleegkundige langzaam spreken en eenvoudige woorden gebruiken?
3De patiënt wil graag de afspraak opnemen zodat hij/zij er later naar kan luisteren.
Randevuda konuşulanları daha sonra tekrar dinleyebilmek için telefonuma kaydedebilir miyim?
Kan ik het gesprek op mijn telefoon opnemen zodat ik hier later naar terug kan luisteren?
4De patiënt wil graag weten of hij/zij een langere afspraak kan maken. Patiënten willen mogelijk een langere afspraak om verschillende redenen (bv. om problemen te delen, informatie te krijgen over bepaalde diensten, of omdat er meerdere gezondheidsproblemen spelen). Afhankelijk van de behoeften van de patiënt kan een thuisbezoek, meerdere losse afspraken of een dubbele afspraak worden voorgesteld.
Daha uzun bir randevu alabilir miyim?
Kan ik een langere afspraak krijgen?
5De patiënt wil graag weten of hij/zij een second opinion kan krijgen. Het is nuttig te weten waarom de patiënt om een second opinion vraagt. Soms accepteert de patiënt de diagnose (bv. onbehandelbaar) misschien niet en zoekt deze naar alternatieve opties –ook in andere landen–Houd er rekening mee dat de patiënt mogelijk ondergane behandelingen in het buitenland niet vermeldt uit angst negatief beoordeeld (of door mogelijke problemen met de zorgverzekering) te worden.
Başka bir doktordan ikinci bir görüş alabilir miyim?
Kan ik een second opinion krijgen?

 

< geri Ga terug naar de algemene QPL lijst, of bekijk uw geselecteerde vragen.