Communicatiewetenschap & Mediastudies UvA nummer 1 van de wereld in QS Ranking

Gepubliceerd op 06 maart 2018 – Op het terrein van Communication & Media Studies is de Universiteit van Amsterdam (UvA) de beste van de wereld in de QS World University Rankings by subject 2018. In de rankings, die QS op woensdag 28 februari heeft gepubliceerd, springt Communication & Media Studies aan de UvA van plek 2 vorig jaar naar de 1ste plaats.

‘We hebben de kwaliteit van ons onderwijs en onderzoek altijd voorop gezet. De afgelopen jaren waren we al erg verheugd dit terug te zien in een hoge positie in de rankings, maar dit is natuurlijk de kers op de taart. We zijn ontzettend trots dat we Communicatiewetenschap aan de UvA als discipline wereldwijd zo op de kaart hebben weten te zetten’, reageert Martine van Selm, directeur van het College of Communication en hoogleraar binnen de groep Corporate Communication.

Vooroplopen

‘Communicatiewetenschap heeft binnen de UvA altijd voorop willen lopen bij onderwijsvernieuwing en onderzoeksinitiatieven. Uit de evaluaties van internationale reviewcommissies blijkt keer op keer dat wij inderdaad gewaardeerd worden als een uitstekend instituut. Maar het succes is natuurlijk vooral te danken aan onze docenten en onderzoekers, zeer gemotiveerd en gekwalificeerd’, aldus Van Selm. Het onderzoek en onderwijs van Communicatiewetenschap is relevant voor wetenschap en praktijk, interdisciplinair en internationaal georiënteerd, met zowel Engelstalige als Nederlandstalige onderwijsprogramma’s. Het onderzoeksinstituut van Communicatiewetenschap is de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR). Thema’s in het onderwijs en onderzoek variëren van cyberbullying, influencers en merkcommunicatie, media en politiek, en veranderende journalistiek tot aan robots en chatbots, gaming, augmented en virtual reality, gezondheidscommunicatie op maat, personalisering en privacy, organisaties in het nieuws, en stereotypen in de media.

Over de ranking

QS rangschikt vakgebieden aan de hand van vier criteria: reputatie onder werkgevers, reputatie onder vakgenoten, citaties en H-index. Bij dat laatste criterium wordt impact (het aantal citaties) gekoppeld aan omvang (het aantal publicaties). In de universiteitsbrede World University Rankings van QS die 8 juni 2017 verscheen, staat de UvA op plaats 58.

Meer informatie: klik hier